Kim Nilsson är svensk mästare i Speedway 2026
Kim Nilsson är svensk mästare i Speedway 2026 Kim Nilsson tog den 23 juni hem SM-guldet i individuell speedway i samband med SM‑veckan i Karlstad. Tävlingen avgjordes på Kalvholmens Motorstadion och...
Kim Nilsson är svensk mästare i Speedway 2026
Kim Nilsson tog den 23 juni hem SM-guldet i individuell speedway i samband med SM‑veckan i Karlstad.
Tävlingen avgjordes på Kalvholmens Motorstadion och samlade landets främsta förare.
SM-finalen kördes enligt det etablerade tävlingsformatet med 16 förare, 20 grundheat, ett så kallat ”sista chansen”-heat samt ett avgörande finalheat där medaljerna fördelades. De tre främsta förarna i grundtävlingen gick direkt till final, medan ytterligare en förare kvalificerade sig via sista chansen-heatet.
Kim Nilsson visade stabil form genom hela tävlingen och tog flest poäng i grundomgången, vilket gav en direktplats i finalheatet. Till finalen kvalificerade sig även Oliver Berntzon, Timo Lahti och Jacob Thorssell.
I det avgörande heatet säkrade Nilsson segern efter att ha tagit sig förbi Berntzon, som inledningsvis hade ledningen. Därmed kunde Nilsson, för första gången i karriären, titulera sig svensk mästare i speedway. Silvermedaljen gick till Oliver Berntzon, brons till Timo Lahti och fjärdeplatsen togs av Jacob Thorssell.
Tävlingen genomfördes inför drygt 2 100 åskådare och ingick i SM‑veckan 2026, där svenska mästare koras i ett stort antal idrotter under perioden 23–28 juni i Karlstad.
Svemo riktar ett tack till arrangören för ett väl genomfört mästerskap samt till samtliga funktionärer som bidrog till genomförandet av tävlingen.

